Inspiratiesessie – Digital Humanities in Onderwijs

Venue:
Winkel van Sinkel
Oudegracht 158, Utrecht, 3511 AZ

Digital Humanities (DH) – digitale en computationele methoden – speelt een steeds belangrijkere rol in het onderwijs en onderzoek binnen geesteswetenschappen. Denk aan distant reading tools, generatieve AI, netwerkvisualisaties en innovatieve technologieën om tekst, manuscripten en audio automatisch te herkennen.

Bijna alle studenten geesteswetenschappen zullen bij hun afstuderen, of ze nu verder studeren of de arbeidsmarkt betreden, in aanraking komen met digitale materialen en tools. DH-methoden bieden studenten de mogelijkheid om te werken met een breed scala aan digitale bronnen, nieuwe onderzoeksvragen te stellen aan grote datasets en hun opdrachten op innovatieve manieren te presenteren.

Hoe kun je digitale en computationele methoden effectief integreren in je onderwijs op een manier die aansluit bij de specifieke behoeften binnen jouw vakdomein?

Om docenten en onderwijscoördinatoren van de Faculteit Geesteswetenschappen hierin te ondersteunen en begeleiden, organiseert het Centre for Digital Humanities (CDH) een uitgebreide inspiratie- en informatiesessie op vrijdagmiddag 19 april 2024, in de Winkel van Sinkel in Utrecht.

Tijdens deze bijeenkomst wil het CDH handvatten aanreiken en docenten inspireren over de mogelijkheden van DH-methoden en hoe deze effectief in onderwijs te integreren. Het CDH haakt hiermee in op de nieuwe leerlijnen met betrekking tot de eindterm ‘digitale geletterdheid’ die deel gaan uitmaken van alle bachelorprogramma’s binnen de Faculteit Geesteswetenschappen. Dit betekent dat er vanaf september 2024 in de eerstejaarscursussen wordt gewerkt aan die leerlijn digitale geletterdheid, en vanaf 2025-26 ook in de cursussen van respectievelijk het tweede en derde jaar.

Programma

De inspiratiesessie start met een openingswoord van vicedecaan bacheloronderwijs Iris van der tuin, gevolgd door een korte toelichting op de leerlijn digitale geletterdheid. Daarna geven een aantal docenten die een Small Grant for DH Course Enhancement bij het CDH hebben ontvangen korte showcases over hoe zij DH-methoden succesvol hebben ingepast in hun cursussen. Daarnaast staat er een keynote van Susan Aasman op het programma over het DH-onderwijs aan de Rijksuniversiteit Groningen. De middag wordt afgesloten met rondetafeldiscussies die de mogelijkheid bieden om alle vragen, mogelijke zorgen en ideeën met elkaar te bespreken.

De voertaal tijdens de middag zal Nederlands zijn, waarbij het principe van luistertaal zal worden toegepast: ook Engelstalige vragen en bijdragen aan de discussies zijn welkom.

Doelgroep

Deze sessie richt zich specifiek op docenten en onderwijscoördinatoren en -vormgevers binnen de Faculteit Geesteswetenschappen aan de Universiteit Utrecht.

Informatiemarkt

Gedurende de inloop en pauzes kun je een marktplaats bezoeken met informatiekraampjes over bijvoorbeeld het introduceren van onderzoekssoftware, generatieve AI, kwantitatieve methoden in onderwijs en blended learning. Aarzel niet om al je vragen te stellen en ideeën uit te wisselen met de DH-deskundigen die hier aanwezig zijn. De aanwezige kraampjes:

• Software consultancy
  • Digital Humanities Team van de Universiteitsbibliotheek
  • Generatieve AI
  • Kwantitatieve methoden
  • Open Science
  • Impact (Data School)
  • ILS Labs
  • Educate-it
  • Centre for Digital Humanities

Bekijk alvast de informatieposters van de stands. Een overzicht van alle loketten vind je op onze Digital Humanities Methods for Teachers pagina.

Educate-it

Op de infomarkt zal Educate-it een aantal mogelijkheden van Future Learning Spaces presenteren. Zij zullen aanwezig zijn met een stand met XR-brillen en er wordt een demo gegeven van het Blend-it spel. Meer informatie over de mogelijkheden die Educate-it, onderdeel van het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT), aan docenten biedt, is te vinden op hun pagina onderwijsinnovatie.

Rondetafeldiscussies

Bekijk hier alvast de onderwerpen voor de rondetafeldiscussies. Tijdens deze discussierondes kun je zelf kiezen bij welke twee onderwerpen je wilt aansluiten. Elke tafel zal worden begeleid door een chair. De resultaten van deze gesprekken zullen gebruikt worden in de afsluitende discussies. Mocht je nog een belangrijk onderwerp missen, laat het ons vooral weten.

Registratie

Verzeker je van een plek door je nu te registeren via onderstaand inschrijfformulier. Bij aanmelding gaan we ervan uit dat je het volledige programma bijwoont. Mocht je onverhoopt toch verhinderd zijn, laat het ons dan zo snel mogelijk weten via cdh@uu.nl.

Programma

13:00 – 13:30: Inloop met koffie/thee/lekkernij

13:30 – 13:35: Openingswoord door vicedecaan Iris van der Tuin

13:35 – 14:00: Toelichting leerlijn digitale geletterdheid door Hugo Quené