Centre for Digital Humanities

Rondetafeldiscussies

Onderwerpen en bijbehorende vragen Inspiratiesessie Digital Humanities in het Onderwijs – 19 april 2024 per tafel.

Tafel 1

1. Generatieve AI in onderwijs

Hoe zouden academische instellingen het beleid omtrent academische integriteit moeten herdefiniëren in reactie op het toenemende gebruik van generatieve AI door studenten? Welke richtlijnen of beperkingen zouden vastgesteld moeten worden om ethisch en verantwoord gebruik van deze hulpmiddelen in academisch werk te waarborgen? 

  • Op welke manieren kunnen studenten GenAI op een verantwoorde manier gebruiken?  
  • Kun je nog wel spreken van ‘eigen werk’ als studenten met dit soort tools werken? 
  • Hebben studenten het recht om feedback te krijgen en beoordeeld te worden door een docent? 

Tafel 2

2. Programmeren voor studenten: programmeervaardigheden of samenwerkingsvaardigheden?

  • Moeten studenten zelf basiskennis hebben van programmeren, of moeten ze vooral leren om effectief te communiceren met gespecialiseerde programmeurs? 

3. Training van docenten

  • Hoe kunnen docenten het beste worden bijgeschoold op het gebied van digitale methoden? 
  • Aan welke trainingen is er behoefte? 
  • Kunnen we meer werken met peer-learning in de vorm van teach the teacher bijeenkomsten, studiegroepen of gezamenlijke projecten?  
  • Welke extra inspanningen kunnen we van docenten vragen? 

Tafel 3

4. Toetsing van digitale vaardigheden

  • Hoe kunnen digitale vaardigheden het beste worden getoetst?  
  • Moet dat altijd worden geïntegreerd in andere opdrachten en toetsen, of moeten ze apart worden beoordeeld?

5. Software in onderwijs: best practices

  • Hoe kunnen docenten software effectief inzetten in hun lessen? Wat werkt wel en wat werkt niet?  
  • Welke eigenschappen moet een softwaretool hebben om succesvol te worden gebruikt in de collegezaal? 
  • Hoe kunnen docenten worden ondersteund bij het vinden van (open-source) software die aansluit bij de leerdoelen en behoeften van studenten? 
  • Is het mogelijk om pilotwerkgroepen met studenten binnen een bepaald vakgebied te organiseren om de effectiviteit van een bepaalde tool in de collegezaal te evalueren? 

Tafel 4

6. Ethische digitale geletterdheid

Digitale geesteswetenschappen draaien niet alleen om het gebruik van digitale methoden en technieken, maar ook om het ontwikkelen van een kritische en ethische benadering van digitale technologie. Extra uitdaging hierbij is dat digitale geesteswetenschappen geen eenduidig veld vormen, maar een reeks convergente praktijken zijn. 

  • Hoe leren we studenten om een kritische en ethische houding te ontwikkelen t.a.v. data, algoritmes, digitale tools, interfaces etc.? 
  • Hoe kunnen we de ethiek rondom de verschillende vakgebieden binnen de geesteswetenschappen op een relevante en begrijpelijke manier uitleggen aan studenten? 

7. Digitale kennisoverdracht: best practices

  • Hoe kunnen datasets en tools op een efficiënte en veilige manier met elkaar worden gedeeld? 
  • Wat zijn goede webgebaseerde en open source platformen? 
  • Kunnen verschillende vakdisciplines met elkaar samenwerken in cursussen op het gebied van digitale en computationele vaardigheden, geeft dit voordelen en hoe kan dit het beste worden aangepakt? 
  • Hoe kunnen docenten de digitale component van hun cursus het beste documenteren? 
  • Op welke manier kunnen ethische overwegingen het beste worden geïntegreerd in een cursus? 

Tafel 5

8. Implementatie Leerlijn Digitale Geletterdheid in BA onderwijs

  • Wat worden nu de digitale leerlijnen in het eerste jaar van de verschillende opleidingen?  
  • Waar zijn de uitdagingen en ondersteuningsbehoeften hierbij? 
  • Welke verschillen signaleren we in de digitale wetenschappelijke methoden en technieken die onderwezen zullen worden in de verschillende opleidingen? 
  • Hoe krijgen docenten het beste toegang tot digitale tools, bronnen en infrastructuur? 
  • Hoe kan de faculteit omgaan met de extra werklast voor docenten die voortkomt uit de implementatie van digitale methoden in het onderwijs? (Denk aan het updaten van tools, datasets, ondersteuning van studenten bij installatie en gebruik.) 

9. Open Science: hoe kunnen docenten optimaal en maximaal gebruik maken van lesmateriaal dat door collega’s is ontwikkeld?

  • Hoe kun je zo efficiënt mogelijk open leermaterialen maken, hergebruiken en delen? 
  • Wat zijn de belangrijkste obstakels voor docenten bij het delen en hergebruiken van lesmateriaal? 
  • Hoe kunnen platforms voor het delen van lesmateriaal worden verbeterd om de uitwisselingen tussen docenten te vergemakkelijken? 
  • Niet alle studenten beginnen op een gelijk niveau van digitale vaardigheden. Bied je één generieke cursus per vakgebied aan of bied je meerdere niveaus aan? 
  • Hoe inspireer je studenten om innovatieve digitale en/of computationele methoden toe te passen binnen hun studie en onderzoek?