Centre for Digital Humanities

Abstract keynote Susan Aasman

De toekomst van digital humanities in de geesteswetenschappen: wel of niet integreren?

Sinds 2016 biedt de Groningse Faculteit der Letteren een master in Digital Humanities aan. Niet lang daarna begon de faculteit ook met het aanbieden van een DH minor. Het masterprogramma staat open voor alle studenten met een achtergrond in een van de geesteswetenschappen. Dit betekent dat studenten met een BA diploma in kunstgeschiedenis, archeologie, internationale betrekkingen, mediastudies, enzovoort, allemaal hetzelfde interdisciplinaire programma volgen. Hoewel deze opzet veel voordelen biedt, brengt het ook uitdagingen met zich mee.

Inter- en multidisciplinariteit worden doorgaans hoog gewaardeerd in de wetenschap en het onderwijs, maar vereisen ook een extra inspanning van de betrokkenen. Gedurende het hele jaar komt bij ons steeds de vraag terug in hoeverre gedeelde computationele vaardigheden nuttig zijn voor verschillende soorten onderzoek. In mijn keynote presentatie tijdens de Inspiratiesessie: DH in het onderwijs voor de Faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Utrecht zal ik onze ervaringen delen. Ik nodig u uit om met mij het gesprek aan te gaan of deze aanpak in de vorm van een speciale master de juiste manier is om digitale vaardigheden in de geesteswetenschappen te vergroten en te verdiepen.

Over

Susan Aasman bekleedt de Aletta Jacobs leerstoel Digital Humanities aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze is directeur van het Groningen Centre for Digital Humanities en een van de medeoprichters van de master Digital Humanities. Haar expertise ligt op het gebied van mediageschiedenis en digitale media-archieven, met momenteel een sterke focus op webgeschiedenis en webarchieven.