Centre for Digital Humanities

News

Stageplaats aangeboden bij het Centre for Digital Humanities: eventorganisatie Digital Humanities Day

Het Centre for Digital Humanities zoekt een enthousiaste stagiaire om twee events in het najaar 2023 te organiseren. Zoek jij een uitdagende stage met veel verantwoordelijkheid en de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen? Lees dan verder.

Binnen de geesteswetenschappen wordt steeds meer gebruik gemaakt van gedigitaliseerde data en tools om deze data te bewerken en analyseren. Om onderzoek en onderwijs op dit gebied te ondersteunen is aan de faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Utrecht een Centre for Digital Humanities (CDH) ingericht, waarmee bestaande activiteiten versterkt en gebundeld worden.

Bij het CDH ontwikkelen we applicaties, voeren we experimenten uit, verzamelen we data en beheren we de IT-infrastuctuur voor het onderzoek en onderwijs in het kader van het Centre for Digital Humanities. Zo wordt in ons Research Software Lab software ontwikkeld op het vlak van onder andere tekst- en datamining, taalkunde, filosofie, taal- en literatuurwetenschappen en geschiedenis. Daarnaast worden in de labs van het Institute for Language Sciences (ILS) experimentele voorzieningen geboden ter ondersteuning van taalkundig onderzoek met proefpersonen, zoals een fonetisch lab, babylab, eye-tracking lab en EEG/ERP-faciliteiten. Bij de Data School worden data ethiek en publieke debatten op sociale media onderzocht.

Je komt terecht in een professioneel en enthousiast team. We zien en spreken elkaar regelmatig, digitaal en op locatie. We streven naar een team dat divers en inclusief is wat betreft vaardigheden en opvattingen.

De events

Binnen deze stage ben je verantwoordelijk voor het hele proces van het bedenken, plannen en uitvoeren van de Digital Humanities Day en een Nationale Digital Humanities Netwerkdag die gepland staan eind oktober/begin november 2023. Het CDH bestaat nu vier jaar en met deze events willen we laten zien wat er de afgelopen jaren bereikt is. De Digital Humanities Day is een intern middelgroot evenement van een dag voor de hele Faculteit Geesteswetenschappen met als doel onze projecten in de etalage te zetten, te inspireren over wat er met Digital Humanities (DH) mogelijk is en te netwerken. De Nationale DH netwerkdag is een wat kleiner extern evenement van een middag waarbij we alle DH centra en organisaties binnen Nederland willen uitnodigen om elkaar beter te leren kennen en van elkaar te leren. Uiteraard krijg je bij de organisatie van beide evenementen veel ondersteuning van het CDH kernteam.

Functie

Dit zijn je taken:

• Uitzoeken van locatie(s) en data voor de events;
  • Meedenken over de invulling van de events m.b.t. sprekers, workshops, postersessies, demosessies en netwerkmomenten;
  • Regelen van de praktische zaken rondom de events waaronder catering, aankleding, fotograaf en technische ondersteuning;
  • Samenstellen van een gastenlijst;
  • Teksten schrijven over de events voor de website;
  • Uitzetten en promoten van de events op websites, social media en via mailings;
  • Registratieformulieren aanmaken;
  • Deelnemerslijsten bijhouden;
  • Draaiboek maken.

Profiel

Je vindt het interessant om twee events te organiseren in een academische context over een innovatief onderwerp. Enige ervaring met eventorganisatie, communicatie en/of PR is daarom een pre. Je vindt het leuk om ergens in te duiken, je bent proactief en hands-on. Er is veel ruimte voor eigen initiatief. Je hebt een goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal en je vindt het leuk om in een klein team te werken.

Interesse?

Mail dan t/m 19 maart 2023 je CV en een motivatiebrief naar j.briggeman@uu.nl. De omvang, startdatum en aanstellingsduur kunnen we in overleg inplannen, afhankelijk van hoe de stage in je jaarrooster valt. Wel is het belangrijk dat je binnen een korte termijn kan beginnen en dat je tot en met het plaatsvinden van de twee events aanwezig bent. Een vaste werkdag van het CDH kernteam op kantoor is de donderdag, dus het is fijn als je dan (in elk geval deels) aanwezig kunt zijn. We bieden je een stagevergoeding van 200 euro bruto per maand.