Vacancies

Ontwikkelaar Digital Humanities gezocht bij Utrecht Centre for Digital Humanities

Het Centre for Digital Humanities (CDH) zoekt een programmeur/ontwikkelaar voor de periode van een jaar (0,8-1,0 fte) die meewerkt aan diverse projecten.

Binnen de geesteswetenschappen wordt steeds meer gebruik gemaakt van gedigitaliseerde data en tools om deze data te bewerken en analyseren. Om onderzoek en onderwijs op dit gebied te ondersteunen is aan de faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Utrecht een Centre for Digital Humanities (CDH) ingericht, waarmee bestaande activiteiten versterkt en gebundeld worden. Het CDH omvat de labs van het Utrecht Institute of Linguistics OTS, waar experimentele voorzieningen worden geboden ter ondersteuning van taalkundig onderzoek met proefpersonen, zoals een fonetisch lab, babylab, eye-tracking lab en EEG/ERP-faciliteiten. Ook bevat het CDH de Utrecht Data School en een Digital Humanities Lab. In het Digital Humanities Lab wordt software ontwikkeld op het vlak van onder andere tekst- en datamining, taalkunde, filosofie, taal- en literatuurwetenschappen en geschiedenis.

Als programmeur/ontwikkelaar werk je in het hart van de ontwikkelingen op het gebied van Digital Humanities. Samen met een klein team ben je verantwoordelijk voor het onderzoeken, ontwerpen, bouwen en beheren van toepassingen binnen verschillende onderzoeksdomeinen van de faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Utrecht. Je krijgt de kans om je vaardigheden verder te ontwikkelen door te werken aan heel diverse projecten, zoals software voor taalonderzoek, diverse webapplicaties en andere tools om onderzoek te faciliteren. Verder ben je samen met het team verantwoordelijk voor:

• beheer en doorontwikkeling van linguïstische databases en applicaties;
  • het vertalen van geesteswetenschappelijke vragen naar technische eisen;
  • het geven van advies bij het gebruik van ICT-middelen in het onderzoek;
  • het zelfstandig bouwen van software op maat.

Profiel

Je hebt belangstelling voor taalkundige en geesteswetenschappelijke onderzoeksvragen waarbij gebruik wordt gemaakt van digitale tools. Je vertoont eigenaarschap in je werk en legt voor jezelf de lat hoog. Verder sta je open voor verandering en verdere verbetering. Voor deze functie denken wij aan iemand met bijvoorbeeld een achtergrond in (computationele) taalkunde, artificial intelligence of een informaticus met ervaring met geesteswetenschappelijke vragen. Verder vragen we:

• academisch werk- en denkniveau;
  • een opleiding op het gebied van (computationele) taalkunde, neurocognitie, psychonomie, artificial intelligence of informatica met interesse in geesteswetenschappelijke vragen;
  • ervaring met webapplicaties, zowel frontend als backend
  • kunnen functioneren in een DevOps-omgeving, bekend zijn met Linux beheer;
  • zelfstandigheid, maar ook goed kunnen samenwerken in een klein team;
  • nieuwsgierigheid, het vermogen om door te vragen;
  • goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal in woord en geschrift.

Arbeidsvoorwaarden

Wij staan open voor initiatieven die jouw ontwikkeling en die van het Centre for Digital Humanities ondersteunen. Wij bieden je afwisselend werk in een klein en hecht team met een uitstekende sfeer, waarbij we samenwerken op basis van vertrouwen. Bij het bouwen aan onze ICT-oplossingen kijken we niet alleen naar het resultaat op de korte termijn, maar houden we toekomstbestendigheid in het oog.

Wij bieden i.v.m. het beschikbare projectgeld een tijdelijke functie van 0,8 -1,0 fte voor een periode van een jaar met een proeftijd van twee maanden. Het salaris bedraagt minimaal  € 2.846 en maximaal € 4.490 bruto per maand (schaal 10, CAO Nederlandse Universiteiten) bij een fulltime dienstverband. Je ontvangt daarnaast 8% vakantiegeld en een eindejaarsuitkering van 8,3%. Verder heeft de Universiteit Utrecht een aantrekkelijk pakket arbeidsvoorwaarden, waaronder keuze voor een goede balans tussen werk en privé (o.a. goede verlofregeling), ontwikkelingsmogelijkheden en een uitstekende pensioenregeling. Kijk voor meer informatie: werken bij de Universiteit Utrecht.

Werkgever

Een betere toekomst voor iedereen. Die ambitie motiveert onze wetenschappers bij hun toponderzoek en het geven van inspirerend onderwijs. Bij de Universiteit Utrecht werken diverse disciplines intensief samen aan maatschappelijk belangrijke thema’s. Onze focus ligt op Dynamics of Youth, Institutions for Open Societies, Life Sciences en Sustainability. De Universiteit Utrecht staat voor het tweede jaar op rij in de top 10 van IT-werkgevers die IT niet als ‘core business’ hebben.

Aan de faculteit Geesteswetenschappen zijn ongeveer 6000 studenten en 1100 medewerkers verbonden. De faculteit omvat vier kennisdomeinen: filosofie en religiewetenschap, geschiedenis en kunstgeschiedenis, media- en cultuurwetenschappen, en talen, literatuur en communicatie. Met het onderwijs en onderzoek op deze gebieden wil de faculteit bijdragen aan een beter begrip van Nederland en Europa in een sterk veranderende maatschappelijke en culturele context. De enthousiaste en betrokken collega’s en de uitstekende voorzieningen in de historische binnenstad van Utrecht, waar de faculteit is gehuisvest, zorgen voor een inspirerend werkklimaat. De bedrijfsvoering van de faculteit is georganiseerd in meerdere ketens. Je valt in de keten die de IT voor het Centre for Digital Humanities ondersteunt.

Aanvullende informatie en solliciteren

Wil je meer informatie? Neem dan per e-mail contact op met Jill Briggeman via j.briggeman@uu.nl (mail je sollicitatie niet naar dit adres, deze wordt dan niet in behandeling genomen). Herken je jezelf in het bovenstaande profiel? Dan nodigen wij je graag uit om hier te solliciteren. Je kunt uiterlijk t/m 22 mei 2022 solliciteren.